Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

"Pan Tadeusz" na egzaminie z języka polskiego. Ósmoklasiści zaskoczeni, bo ta lektura była na egzaminie próbnym

Joanna Tomusiak
Joanna Tomusiak
Największą niespodzianką egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego był "Pan Tadeusz". Tej lektury, choć innego fragmentu, dotyczył też marcowy egzamin próbny. Trzeba było też napisać rozprawkę o tym, że w trudnej sytuacji człowiek poznaje samego siebie lub opowiadanie o wspólnej przygodzie z wybranym bohaterem literackim.

Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego w tym roku składał się z 19 (zamiast 22 zadań). Arkusz, na rozwiązanie którego uczniowie dostali 120 minut, zawierał zadania otwarte i zamknięte.

Pierwszych siedem zadań dotyczyło fragmentu "Pana Tadeusza" z Księgi Pierwszej dzieła Adama Mickiewicza, zaczynającego się od słów: "Goście weszli w porządku i stanęli kołem;Podkomorzy najwyższe brał miejsce za stołem".

- Szlachecki obyczaj, tu zachowanie przy stole, to jeden z tematów omawianych przy okazji lektury "Pana Tadeusza". Ten fragment i jego znaczenie powinny być dobrze znane uczniom i nie powinny sprawić im większej trudności. Podobnie jak uczniowie byłam jednak zaskoczona tym zadaniem, bo "Pan Tadeusz" i fragment również dotyczący szlacheckiej tradycji był na egzaminie próbnym w marcu. Nikt się nie spodziewał takiej powtórki. Myślę że to ukłon twórców arkusza w stronę uczniów, którzy od roku skazani są na zdalną edukację - uważa polonistka Joanna Górska z Opola.

Poza odpowiedziami na pytania dotyczące zrozumienia tekstu, wskazania stwierdzeń prawdziwych i fałszywych, uczniowie musieli sformułować własne krótkie wypowiedzi np. dlaczego według Sędziego grzeczność jest ważna.

Drugim tekstem, z którym musieli zmierzyć się ósmoklasiści był fragment filozoficznego dzieła Tadeusza Płużańskiego "Przyjaciel mądrości" i m.in. napisać jak rozumieją relację między wiedzą i mądrością.

- Bardzo ładny tekst, jak na dzieło historyka filozofii napisany w sposób przystępny, nawet dla nastolatka. Refleksję nad tym, że wiedza niekoniecznie oznacza mądrość uważam za bardzo cenną. Choć z drugiej strony, jako nauczycielka, wolałabym, żeby uczniowie nie przywiązywali się za bardzo do myśli, że brak wiedzy nie oznacza głupoty - śmieje się Joanna Górska.

Uczniowie musieli też zredagować zaproszenie na spotkanie z cyklu:Poznajemy filozofię. Należało zachęcić koleżanki i kolegów do udziału w tym wydarzeniu, używając dwóch argumentów.

Były także zadania z zakresu wiedzy o języku, np. dotyczące wieloznaczności słów oraz sprawdzające znajomość form gramatycznych.

W jednym z zadań uczniowie zobaczyli narysowane cztery kartki kalendarza, inspirowane graficznie szkolnymi lekturami. Należało wybrać jedną i rozpoznać lekturę oraz jej autora.

- Z relacji moich uczniów wiem, że najczęściej wybierali kartkę inspirowaną "Balladyną". Elementy graficzne takie jak korona, piorun, nóż i maliny nie budziły wątpliwości - mówi polonistka.

Po części testowej młodzież musiała napisać wypracowanie na 200 wyrazów. Tradycyjnie były dwa tematy do wyboru: Rozprawka, w której zdający mieli rozważyć trafność stwierdzenia, że w trudnej sytuacji człowiek poznaje samego siebie - z odwołaniem do wybranej lektury. Drugi temat to opowiadanie o tym, jak jeden z bohaterów literackich z lektury obowiązkowej przeniósł się do naszego świata. Należało napisać opowiadanie o wspólnej przygodzie, podczas której bohaterowi temu przyznano tytuł Przyjaciela Mądrości. Wypracowanie powinno dowodzić dobrej znajomości lektury obowiązkowej.

- Temat drugi był bardzo ciekawie sformułowany. Wymagał dobrej znajomości lektury, a nie tylko streszczenia, trafnego doboru bohatera, literackiej kreatywności i oczywiście znajomości zasad opowiadania jako formy wypowiedzi. To ostatnie było najprostsze, bo ćwiczy się z dziećmi od początku nauki w szkole podstawowej, ale całe zadanie było dosyć ambitne. W ubiegłym roku drugi temat był nieco podobny, ale chyba prostszy. Też dotyczył wyobrażonego spotkania z bohaterem literackim, podczas którego ten bohater nauczył ucznia czegoś ważnego. Dla uczniów nie powinien więc być zaskoczeniem, ale myślę, że wybierali go ci ambitniejsi - mówi nauczycielka polskiego.

Lista lektur obowiązkowych w roku szkolnym 2020/2021 (zgodna z wymaganiami egzaminacyjnymi) to czytane w klasie VII i VIII teksty:

  • Charles Dickens - Opowieść wigilijna
  • Aleksander Fredro - Zemsta
  • Jan Kochanowski - wybór fraszek i trenów, w tym tren VII, VIII
  • Aleksander Kamiński - Kamienie na szaniec
  • Adam Mickiewicz - Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Świtezianka, Dziady część II, Pan Tadeusz (całość)
  • Antoine de Saint-Exupéry - Mały Książę
  • Henryk Sienkiewicz - Quo vadis, Latarnik
  • Juliusz Słowacki - Balladyna
od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: "Pan Tadeusz" na egzaminie z języka polskiego. Ósmoklasiści zaskoczeni, bo ta lektura była na egzaminie próbnym - Nowa Trybuna Opolska

Wróć na opole.naszemiasto.pl Nasze Miasto