13 grudnia 2022 roku rząd przyjął Program Rozbudowy Dróg Krajowych do 2030 roku, z perspektywą do 2033. Dokument przedwczoraj pojawił się na rządowych stronach inernetowych, omawiał go także w sejmie wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
- Planujemy rozbudowę autostrady A4 na odcinku od węzła w Krzyżowej na Dolnym Śląsku do Tarnowa - mówił posłom z sejmowej komisji infrastruktury wiceminister Rafał Weber. – Projekt wcześniej nie widniał w żadnym wykazie. Rozpoczynamy nad nim prace, środki są przygotowane.
W dokumencie jest konkretnie mowa o rozbudowie autostrady o kolejne pasy ruchu na wybranych odcinkach na „niespotykaną dotąd skalę”. Na odcinku Krzyżowa - Wrocław (116 kilometrów) rząd zapisał na to w programie 8,5 miliarda złotych. Na odcinku A4 z Wrocławia do Tarnowa (337 kilometrów) – 27 miliardów złotych.
- Znamy zarys tego programu, ale czekamy na szczegóły. Wtedy będziemy mogli powiedzieć coś więcej – mówi Agata Andruszewska, rzecznik opolskiego oddziału GDDKiA.
Decyzja rządu o rozbudowie autostrad A1, A2 i A4 wynika z obserwowanego gwałtownego wzrostu ruchu na tych drogach.
Z ostatniego pomiaru natężenia ruchu wynika, że po opolskim odcinku A4 dziennie przejeżdża 30-35 tysięcy pojazdów na dobę. W niektórych miejscach nawet jeszcze więcej.
Rząd zdecydował, że na Program Rozbudowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033) przeznaczy łącznie 294,4 miliarda złotych. Sieć dróg ekspresowych i autostrad ma się powiększyć w efekcie z obecnych 4,8 tysiąca kilometrów do 8 tysięcy kilometrów.
Pieniądze na ten cel będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego, na który składają się opłaty za przejazd płatnymi odcinkami dróg w Polsce oraz opłata paliwowa, pobierana od importerów paliw.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?